Tuesday, July 10, 2012

Yazılım Testi - İş Değiştirmeli Miyim?


Bana e-posta ile danışan arkadaşlara yazdığım cevapları blogumda (bazı yerlerini kırparak) paylaşıyorum.
Diğer test uzmanı ve adaylarına faydası olur umarım.

Soru: "... bilgisayar mühendisiyim ve mezun olduktan sonra  ... 6 ay çalıştım.Ardından başka bir şirkette test uzmanı olarak göreve başladım. hala aynı yerde devam etmekteyim.
... yoğundum ve o kadar çok işe yaradığımı düşünüyordum ki,buraya gelince test uzmanı olarak sanki bana ihtiyaç yokmuş.Fazladan gidermiş gibi hissetmeye başladım kendimi. Aslında karakter olarak test uzmanlığına çok yatkın birisiyim.İşimi iyi yaptığım söyleniyor. Fakat bazen okadar boş oluyorumki. 
...
Fakat yazılımcıları beklemekten başka çare yok:(

Acaba iş yerinden ayrılmalı mıyım diye düşünmekteyim.Ama çok sık iş değiştirmek iyi değil diye ne yapacağımı bilemiyorum. ..."


Cevap: Tabii şirketten şirkete göre değişir senin durumun. Bazı şirketlerin süreçleri test aktivitelerini tüm projeye yararlar, böyle olunca boş vaktin hiç kalmaz; bazıları ise daha kesik kesik gider, bir dönem insanlar boş kalabilir.

Ben sorunun sende olduğunu sanmıyorum; kendini kötü hissetmeni gerektirecek bir durum da yok bence.
Eğer şirketin işleri çok değilse, nedenlerden biri bu olabilir.
Şirket teste önem vermiyorsa, sadece son kullanıcı testini yeterli görüyorsa, neden bu da olabilir...
...
Yani özetle bence sende bir sorun yok. Kaldı ki boşta kaldığı için bunu kendine dert edecek kadar bilinçli bir çalışan her firmanın başına :)

Hangi testleri yapıyorsun orada? Sadece fonksiyonel son kullanıcı testi mi?
Belki diğer test türlerini de uygularsan hem kendini geliştirirsin hem de boş kalmamış olursun: performans (yük ve stres) testi, web servis testi, (belki) birim test, (farklı sistemlere) uyumluluk testi, (standartlara) uygunluk testi, gibi.

Eğer şirkette bu konuda bir süreç yoksa, süreç geliştirme faaliyetlerine de başlayabilirsin; eminim şirketin de oldukça işine yarayacak ve hoşuna gidecektir (tabii şirketin bakış açısı bu yöndeyse :) ).

"Yazılımcıları beklemekten başka çare yok" dediğin için şunu anlıyorum; o şirkette analiz sonrasında tasarım pek yapılmıyor ve sen de test dokümanı yazmak ve test yapmak için beklemek zorunda kalıyorsun; ki aslında tasarımı yapıyor olsalar, sen onlara ihtiyaç duymadan testlerini yazabilirsin.

Eğer şirket agile yöntemle geliştirme yapıyorsa, şu şekilde boşta kalmazsın; sana iterasyonlar halinde release yaparlar, sen de bunları 1-2 haftalık periyotlarla test edersin (yani spiral yöntemdeki gibi).

Sık iş değiştirmek, evet, pek hoşlanılan bir şey değildir. Sanıyorum ki yeni mezunsun.
Fakat yeni başvuracağın yere derdini iyi anlatırsan çok da bir sorun olacağını sanmıyorum. Hani 10 senedir çalışıyor olsaydın ve 1-2 senede bir yer değiştiriyor olsaydın, yeni şirkete verdiğin mesaj şu olacaktı: "1-2 sene içinde sizden de ayrılacağım!".

İş değiştirmek istemenin tek nedeni boşlukta kalmaksa, bence bu boşluğu yukarıda anlattıklarımı yaparak doldurabilirsin.
Firmalar "geliştir-sat" döngüsüne odaklandığı için genelde süreçleri göz ardı ederler. Özellikle mikro / küçük ölçekli firmaların zaten genelde ya haberi yoktur ya da buna ayıracak kaynakları.

Madem ki müdürün destek oluyor sana, bence bir yol haritası hazırla, SDLC'lere göre nerede ne yapılması gerekiyor ve bu süreçlerin her biri için ne tür test aktiviteleri yapılacak, hangi dokümanlar çıkacak, ... sonra bunu detaylandırırsın:
standartlara uygun doküman şablonları, teknik terimler sözlüğü, test süreci prosedürü (ne zaman kim ne yapacak), testlere input olacak doküman / süreçler hangileri, test sürecinin çıktıları neler, hata takip süreci nasıl olacak,... gibi aslında 100lerce konu var.

Tüm bunları baştan sona yapıp, uyguladığın zaman hem iyi bir test developer hem de test manager olabilirsin.

Sana yardımı dokunacak keywordler:
CMMI, TMMI, ISO, IEEE, ISTQB, http://www.sqaforums.com,
http://www.softwaretestingstandard.org/

No comments: