Sunday, May 12, 2013

Komisyonculuk İş Modeli Nedir?


Komisyoncular Pazar oluşturan kimselerdir: alıcıları ve satıcıları bir araya getirirler ve satış işlemlerinin gerçekleşmesini sağlarlar. Komisyoncular şirketten-şirkete (B2B), şirketten-tüketiciye (B2C) veya tüketiciden-tüketiciye (C2C) pazarlarında aktif birer rol oynarlar. Genelde, gerçekleşmesine aracı oldukları her bir işlem için bir ücret veya komisyon alırlar. Alınan ücretlerin hesaplanma yöntemleri farklılık gösterir. Komisyonculuk modelleri şunları içerir:
  • Talep Toplama Sistemi: Olası alıcılar bir mal veya hizmet için ödeyecekleri son fiyatı belirtirler, komisyoncu da geri kalan işlemleri yerine getirir.
  • Açık Artırma Komisyonculuğu:  Bireyler veya tüccarlardan oluşan satıcılar için açık artırmalar düzenlerler. Satınlan ürün başına satıcıdan belirli bir listeleme parası ve komisyon alırlar; komisyonlar satış işleminin büyüklüğüne göre değişen oranlarda olur.
  • İşlem Komisyonculuğu: Alıcı ve satıcı arasındaki 3.kişi olarak yer alır ve hem alıcının hem de satıcının güvenine dayalı olarak satış işleminde aracılık yapar. İşlem üzerinden komisyon alır.
  • Dağıtımcı: Üreticilerin ürettiği yüksek miktarda ürünü katalog halinde perakende alıcılarına sunan bir yapıdır. Komisyoncu, dağıtımcılar ile bunların ticari iş ortakları arasından işlemleri yerine getirir.
  • Araştırma Acentesi: Bir bilgisayar yazılımı (veya yazılım robotu) kullanarak, alıcılar için bulunması zor bilgileri veya belirli mal ve hizmetlerin fiyatlarını ve uygunluklarını arayan ve bulan bir yapıdır. Fiyat/Ürün arama yazılımına örnek olarak www.akakce.com , hizmet arama yazılımına örnek olarak www.yemeksepeti.com , www.ciceksepeti.com gösterilebilir.
Sanal Pazaryeri: Sanal alışveriş merkezleridir. Çevrimiçi satış yapan tüccarların ürünlerini sundukları bir barındırma hizmetidir. Tüccarlardan kurulum, aylık listeleme, ve/veya işlem ücretleri alınır. Ayrıca, satış işlemlerini otomatik hale getiren bir altyapı sunma ve tüketicilerin satın alma tercihlerini tüccarlara bildiren hizmetler de sunarlar.

No comments: